All stores

Suggested location

Безплатна тениска при първа поръчка

Hit enter to search

Как да разнообразим храненето си още днес?

Какво ще научите в статията:

  1. Какво представлява здравословното хранене?
  2. Каква е връзката между здравословен начин на хранене и здраве?
  3. Как да разнообразим храненето си още днес?

Здравословното хранене е нещо, към което всеки, искащ да има полезни за себе си навици, се стреми.

Какво обаче е здравословното хранене и какво може да направите още днес, за да започнете да променяте текущите си хранителни навици към едни по-добри?

Какво представлява здравословното хранене?

„Здравословно хранене“ е субективно и разтегливо понятие. 
Причината е, че няма универсален хранителен режим.

Всеки човек има своите особености не само в начина си на живот, но и в здравословното си състояние, затова и здравословното хранене е различно за всеки човек.

Ето защо бихме дали малко по-обширна дефиниция, към която да се добавят още елементи, когато има конкретика.

Здравословното хранене:

  • набавя достатъчно калории за конкретния човек, спрямо целите му, без да причинява здравословни казуси;
  • набавя всички необходими макро хранителни вещества (белтъчини, мазнини, въглехидрати), в количества, подходящи за конкретния човек, начина му на живот, вид физическа активност и цели;
  • доставя ценни микро хранителни вещества – витамините и минералите, които нямат калорийна стойност, но допринасят за редица процеси в организма;
  • е разнообразно;
  • е вкусно;
  • може да се практикува дългосрочно (няма начало и край);
  • помага за изграждането на добра връзка с храната;
  • създава усещането, че човек не е на режим, защото храненето е начин на живот.

Каква е връзката между здравословен начин на хранене и здраве?

Предполагаме, че често сте чували фразата „Ти си това, което ядеш.“.

В нея има истина, но бихме я разширили – „Ти си това, което храносмилаш, абсорбираш и усвояваш чрез клетките в тялото си.“

Здравословният начин на хранене се отразява на здравето ни. Не е тайна, че по-голямата част от имунната ни система е съсредоточена в червата.

Здравословният начин на хранене (може да) води до:

  • подобряване на здравния статус на човек;
  • повишени нива на енергия;
  • по-добър вид на кожа, нокти, коса;
  • подобряване на липидния профил;
  • подобрено храносмилане;
  • подобряване на някои специфични състояния (при консултация със специалист);
  • по-добър сън;
  • по-добро възстановяване и др.

Как да разнообразим храненето си още днес?

Говорейки за храна, повечето хора асоциират първо с калории, след това с белтъчини, въглехидрати и мазнини.

Преди всичко обаче ние ядем храни и да - има значение от какви храни идват калориите, които приемаме, за да се чувстваме добре, енергични, здрави, да постигаме целите си и да подобряваме себе си.

В менюто ни е важно да преобладават цели и непреработени храни, а захарта, транс мазнините, рафинираните продукти, консервирани храни, полуфабрикати и подобни продукти е добре да бъдат ограничени до минимум.

Старайте се да приемате с храната необходимото за вас количество протеин, защото той е основен макронутриент - аминокиселините, които изграждат протеините, са отговорни за структурата ни, хормоните ни, ензимите, без които не можем, антителата на имунната ни система и др. 

Предполагаме, че знаете за незаменимите аминокиселини, които организмът ни не може да създаде и се налага да ги приемаме с храната.

Не забравяйте да включвате цветни храни, като зелени, червени, жълти, бели и лилави. Те не само, че ще направят храненето ви пъстро и радващо очите, но и ще допринесат с редица ползи.

Ето няколко "правила", по които може да се ръководите:

  • Яжте източник на протеин на всяко хранене - животински продукт или растителен източник, който е богат на белтъчини;
  • Яжте зеленчуци на всяко хранене - пъстри, сезонни, по-възможност сурови;
  • Яжте по-голямо количество въглехидрати (ориз, картофи, пълнозърнести изделия) тогава, когато си ги заслужиш - след тренировката / голяма физическа активност в ежедневието;
  • Приемайте полезни мазнини - наситени (кокосово масло), полиненаситени (рибено масло, ядки, ленено масло) и мононенаситени (ядки, зехтин, маслини). Старай се да имаш от всеки вид;
  • Спазвайте правилото 80/20 или 90/10 - около 80-90% от храната ви да е богата на ценни хранителни вещества, непреработена, прясна, без захар и транс мазнини, а 10-20% да са за онези неща, за които знаете, че не дават нищо полезно на тялото ви, но все пак ви се иска да присъстват.

В забързаното ежедневие често пропускаме хранене или прибягваме до нездравословни храни. 
Oh!Good Complete Meal е хранителен протеинов шейк, който ще зареди тялото ти с всички необходими нутриенти от едно хранене.
Приготвя се за по-малко от минута и съдържа пълноценен баланс от растителни протеини, въглехидрати, полезни мазнини, фибри, 27 витамини и минерали и добавен български пробиотик.

 

Искаш ли да постигнеш мечтаната форма и трайно по-добро здраве?

Методът на BB-Team е модерният начин да изградиш здравословни навици, трайни резултати, увереност и контрол над здравето си с лична подкрепа и отчетност. Научи повече тук.

Последвай ни в Instagram

Вдъхнови се със съвети от нутриционисти, успешни истории на нашите клиенти и разнообразни рецепти.