All stores

Suggested location

Безплатна тениска при първа поръчка

Hit enter to search

Пробиотик и пребиотик – едно и също ли е?

Пробиотиците и здравата храносмилателна система са модерна тема в света на „здравословния“ начин на живот и това не е случайно. Чрез по-доброто познание на микрофлората ни, можем по-пълно да разберем вселената, която живее в нас и критичната роля, която тя има за общото ни здраве и благополучие.

Независимо дали сте добре запознати с темата или тепърва започвате да се интересувате от здравето на храносмилателната си система, останете с мен Катина, за да разберете какво е това пребиотик и пробиотик и как те могат да повлияят благотворно функцията на стомашно-чревния ни тракт.


Пробиотици

Човешката микрофлора се състои от различни видове микроорганизми, включително добри и лоши бактерии, вируси, гъби и други. Пробиотици наричаме добрите бактерии, които са наши естествени и постоянни помощници, за да бъдем здрави, жизнени и дълголетни. Тези невидими с просто око помощници за здраве са най-многобройната и значима част от флората на човешкото тяло. Когато в нея има нарушения, настъпва дисбаланс на цялото тяло. Това е предпоставка за започване на болестотворни процеси.

Едни от най-популярните и често срещани пробиотични микроорганизми са Lactobacillus rhamnosus, Lactobacillus reuteri и бифидобактериите.

Дисбалансът на микрофлората има различни прояви, често промъкващи се незабелязано в забързаното ежедневие на съвременния човек – подуване и тежест в корема, газове, недобро храносмилане, нередовни изхождания (запек) или диария. Това са симптоми, с които често започват различни стомашно-чревни заболявания.

Освен това, пробиотиците допринасят за синтеза и по-доброто усвояване на хранителните вещества. Те имат положителен ефект при облекчаване на състояния като алергии, инфекции на дихателните и пикочните пътища, включително и онкологични заболявания. Не са малко изследванията, посветени на благотворното влияние на пробиотиците върху стареенето, хроничната умора, аутизма, остеопорозата, затлъстяването и диабет тип 2.


Когато става дума за прием на пробиотици, качеството и произходът имат значение.

Има данни от различни части на света, които доказват, че съставът на полезната чревна микрофлора е различен и съответстващ с храната и географския регион.
Именно затова диета съобразена с нашите гени и географско положение, би повлияла много добре нашия микробиом. Храни, които можем смело да вкараме в ежедневното си меню са кисело мляко, кефир, ферментирали храни като туршия, кисело зеле и т.н.

Ако бихме искали да набавим полезните бактерии чрез добавки, добре е в тях да бъдат вложени основно български щамове млечно кисели бактерии от традиционните за българина млечни продукти, изолирани от екологични райони със съхранена природа.

Пребиотици

Пребиотиците, най-общо са храната на добрите бактерии (пробиотиците). Те са несмилаеми въглехидрати – така наречените фибри, които се срещат в определени храни или във вид на добавки, които имат полезна роля при оформянето на чревната микрофлора заедно с пробиотиците. За разлика от всеки друг компонент от хранителния режим, те са единствените, които не се усвояват и абсорбират в човешкото тяло. Вместо това влакното е устойчиво на топлинни амплитуди, повишена киселинност и ензимите в стомаха и преминава през целия храносмилателен тракт. Така фибрите подхранват, поддържат и стимулират растежа на пробиотиците.

Пребиотиците се срещат естествено или в синтезирани форми. Сред източниците на естествени пребиотици са майчината кърма, соята, суровият овес, ечемикът, нерафинираната пшеница, лук, чесън, аспержи, корен от цикория и други.

Проучванията показват, че включването на достатъчно пребиотични фибри в дневното меню, води до значителни ползи за здравето на микрофлората и цялостното здраве.

Здравословните ефекти на пребиотиците са свързани с намаляване на възпаленията и инфекциите, подобряване на чревното здраве, сърдечно-съдовата функция, имунната модулация, понижаване риска от развитие на рак на дебелото черво. Освен това пребиотиците подобряват усвояването на жизненоважни минерали като калций и магнезий, което от своя страна има благоприятен ефект върху костната минерализация.

Автор на статията е Катина Симеонова - сертифициран Nutrition&Health Coach, треньор по тенис на корт, предприемач и най-вече запален ентусиаст, който работи в посока по-добра хранителна култура и повече здраве за възможно най-много хора.
Ако искате да подобрите своето здраве и да обогатите познанията си в сферата на храненето, можете да се свържете с нея през Instagram профила й.

Последвай ни в Instagram

Вдъхнови се със съвети от нутриционисти, успешни истории на нашите клиенти и разнообразни рецепти.